Planowanie budżetu w firmie nie należy do najprostszych zadań, jakie stoją przed przedsiębiorcą. Jak więc je wykonać, by ostatecznie wpływy górowały nad wydatkami? Zadanie trudne, ale nie niemożliwe.

Każdy chce mieć firmę

Czy Polacy mają żyłkę do interesów? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Nie do końca pozytywne stereotypy mówią, że na handlu się znamy, jednak nie zawsze legalnym. Co innego mówią dane oficjalne. Polacy to urodzeni przedsiębiorcy, a przynajmniej takie mamy o sobie mniemanie. Gdyby tak nie było, w 2017 roku nie powstałoby ponad 250 tysięcy nowych firm. Jednocześnie pod koniec listopada ubiegłego roku w rejestrze REGON zarejestrowanych było 3 miliony jednoosobowych działalności gospodarczych. To najlepszy dowód potwierdzający tezę, że chcemy pracować na swoim. Jednak zanim w twojej głowie urodzi się podobna myśl, dowiedz się podstaw o biznesie. Czym jest budżet firmy? Jak wykonać poprawne planowanie budżetu w firmie? Na czym polega wycena usług, wycena produktów i ustalanie ceny sprzedaży.

Po pierwsze – planowanie budżetu w firmie

Planowanie budżetu w firmie to niezwykle ważne zadanie. Większość banków decyzję o przyznaniu kredytu na rozpoczęcie działalności gospodarczej uzależnia od przedstawienia wiarygodnego i realnego budżetu firmy. Ba, są i takie banki, które nawet nie rozpatrzą naszego wniosku o kredyt lub dofinansowanie bez wcześniejszego opracowania budżetu. O czym musimy pamiętać zabierając się do pracy? Przede wszystkim o czasie. Budżet powinniśmy przygotowywać przynajmniej raz w roku w taki sposób, by zbiegał się on z momentem zamknięcia ksiąg rachunkowych. Pamiętaj, że budżet to dokument, który ma ci ułatwić dalszą pracę. Z drugiej strony nie jest to Wyrocznia Delficka i jego zapisy można zmieniać w zależności od potrzeb i sytuacji firmy. Planowanie budżetu w firmie nie ogranicza się tylko do podstawowych wpływów i wydatków. Musisz szybko nauczyć się przewidywać niespodziewane wydatki. Z pewnością po ich stronie postawisz pensje pracowników czy różnego rodzaju opłaty. Ale przecież biznes nie ogranicza się tylko do tego, co możemy przewidzieć. Co więc robić?

Mentoring biznesowy – warto?

Jeżeli nie wiesz, jak wykonać budżet firmy, czym jest wycena produktów, wycena usług czy ustalanie ceny sprzedaży, powinieneś poprosić kogoś o pomoc. W tym miejscu warto zaznaczyć, że lepiej by nie był to urzędnik państwowy. Dlaczego? Z prostego powodu – większość z nich nie ma odpowiednich kompetencji, by doradzić ci w tak ważkiej sprawie. A prawdopodobieństwo, że trafisz na urzędnika, który zna się na rzeczy jest niestety niskie. Dlatego o wiele lepiej jest skorzystać z mentoringu biznesowego. Czym on jest? Słowo „mentor” z pewnością jest ci dobrze znane. Mentoring biznesowy polega na skorzystaniu z pomocy osoby, która dysponuje większą wiedzą i doświadczeniem niż my. Udziela nam ona niezbędnych porad i wskazówek w prowadzeniu biznesu. Może na przykład ułożyć nam budżet w firmie czy dokonać wyceny produktów lub wyceny usług. Jego możliwości i kompetencje są bardzo szerokie i z pewnością pomogą każdemu, kto stawia pierwsze kroki w biznesie.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here