Doki przeładunkowe od wielu lat są jednym z najważniejszych elementów jeżeli chodzi o wyposażenie nowoczesnych frontów przeładunkowych. W dużej mierze to właśnie odpowiednio zaprojektowany dok przeładunkowy pozwala uniknąć kłopotliwych przestojów przy przemieszczaniu towarów wózkiem widłowym pomiędzy podłogą magazynu, a wnętrzem skrzyni ładunkowej, w którą wyposażone są pojazdy dostawcze.
Z czego tak naprawdę składają się doki przeładunkowe?
Każdy profesjonalny dok przeładunkowy składa się ze specjalnej lampy przeładunkowej, bramy przemysłowej oraz śluzy uszczelniającej, czyli popularnego fartuchu uszczelniającego. Nie można zapominać także o wyposażeniu dodatkowym, które odgrywa bardzo ważną role. Mowa tutaj między innymi o naprowadzaczach kół, klinach zabezpieczających, odbojnikach albo sygnalizacji świetlnej. Każdy z tych elementów odgrywa bardzo ważną rolę podczas przeładunków, dlatego też warto zadbać o to, aby wykonane były one z najlepszych jakościowo materiałów. Budowa hali nie jest prostym zadaniem, dlatego też warto wybrać nie tylko odpowiednie elementy, ale również doświadczoną ekipę, która pomoże w zaprojektowaniu hali przeładunkowej i jej budowie.
Dlaczego warto?
Profesjonalne doki przeładunkowe znacząco skracają czas przeładunku, dlatego też tak wiele firm korzysta z ich olbrzymiego potencjału. W dużej mierze to właśnie dzięki nim, można ograniczyć czas przestojów samochodów dostawczych. Bardzo dużym atutem doków jest również to, że znacząco poprawiają one warunki pracy i co najważniejsze zwiększają bezpieczeństwo przeładunku. Specjalne śluzy uszczelniające skutecznie chronią strefy przeładunku przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Nie można zapomina także o tym, że śluza uszczelniająca pomaga zapewnić odpowiednie wymogi sanitarne. Dzięki dokom przeładunkowym, można zwiększyć przepustowość placu przeładunkowego i zabezpieczyć ładunki przed osobami niepowołanymi. Pamiętać należy również o tym, że tylko nowoczesne doki są w stanie obsłużyć różnego typu samochody dostawcze.
Budowa doków przeładunkowych – o czym pamiętać?
Przy projektowaniu doków przeładunkowych warto przeprowadzić dokładną analizę wielu różnych czynników, które w niedalekiej przyszłości będą miały olbrzymie znaczenie przy funkcjonowaniu samych doków. Jak wspomniano powyżej warto zwrócić uwagę przede wszystkim na rodzaj oraz wymiary obsługiwanych pojazdów dostawczych. Ogromną rolę odgrywa natężenie realizowanych operacji oraz charakterystyka przyjmowanych jednostek ładunkowych. Nie można zapominać także o tym, że niektóre ładunki wymagają specyficznego przechowywania, dlatego też należy odpowiednio dostosować magazyn. Budowa hali wiąże się także z koniecznością uwzględnienia mikroklimatu i posiadanej infrastruktury.
Komu zlecić budowę doków przeładunkowych?
Jak wspomniano powyżej samodzielna budowa doków przeładunkowych nie jest prostym zadaniem, dlatego też tym bardziej warto skorzystać z usług profesjonalnych ekip. Budowa hali to dość kosztowna i czasochłonną inwestycją, a co najgorsze nawet najmniejsze błędy, mogą w niedalekiej przyszłości generować poważne straty. Z praktycznego punktu widzenia najlepiej skorzystać z usług firm, które do każdego projektu podchodzą indywidualnie z bardzo dużym zaangażowaniem.
Optymalne wymiary doków przeładunkowych
Jednym z najważniejszych elementów jest ustalenie wymiarów doków przeładunkowych, jak i również wybranie odpowiednich elementów składowych. Wymiary doków uzależnione są oczywiście od wielkości obsługiwanych pojazdów oraz od rodzaju odbieranych/wydawanych towarów. Ogromną rolę odgrywają także warunki infrastrukturalne. Mowa tutaj oczywiście nie tylko o architekturze danego obiektu, ale również o zagospodarowaniu terenu, który znajduje się wokół niego. Od wymiarów doków przeładunkowych zależy tak naprawdę funkcjonalność całego systemu, dlatego też należy poważnie zastanowić się nad tym elementem. Osoby, które nie wiedzą na jakie rozmiary postawić, mogą oczywiście skorzystać z fachowego doradztwa. Całkowite wymiary zależą przede wszystkim od wielkości samej bramy przemysłowej. To do niej zazwyczaj dobiera się rampę i uszczelnienia.
_______________________________
Artykuł powstał dzięki uprzejmości firmy FastKraków