Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej zdobywają rynki zagraniczne. Nic dziwnego, ostatecznie nasz rodzimy rynek nasycił się już zarówno towarami, jak i usługami. Sprzedaż za granicę stała się nie tylko sposobem na kryzys, ale również na realny zarobek dla przedsiębiorstwa. Problem polega jednak na wdrożeniu odpowiednich systemów sprzedaży za granicę. W jaki sposób podejść do tematu?
Na początku formalności
Nie każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z faktu, iż sprzedaż za granicę to nie tylko możliwość wygenerowania przychodów, ale również spore obowiązki. Przede wszystkim musimy zarejestrować działalność gospodarczą – z tego kroku zwolnione są oczywiście firmy, które już funkcjonują na rynku krajowym. Kolejnym krokiem jest dopełnienie szeregu formalności, związanych między innymi z rozliczeniami podatkowymi. Większość osób nie radzi sobie z samodzielnym ewidencjonowaniem i rozliczaniem sprzedaży za granicę. Nie musi – wystarczy tylko nawiązać współpracę z dobrym biurem rachunkowym, które zajmuje się obsługą podmiotów, które zdecydowały się na sprzedaż za granicę.
Wybór platformy
Nie jest tajemnicą, że najlepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć sprzedaż za granicę, jest zarejestrowanie się na popularnych platformach typu eBay lub Amazon. Obie platformy działają w nieco inny sposób, jednak są one przystępne w szczególności dla młodych, początkujących przedsiębiorców. Sprzedaż za granicę za pomocą platformy pozwala w znacznym stopniu ograniczyć koszty, a w niektórych przypadkach również ograniczyć procesy logistyczne, polegające na stworzeniu odpowiedniej sieci dystrybucji towarów. Mowa tutaj przede wszystkim o modelu dropshippingu, który cieszy się dużą popularnością szczególnie w kontekście sprzedaży za granicę.
A może sklep internetowy?
Niektórzy przedsiębiorcy wolą prowadzić sprzedaż za granicę przy pomocy własnego sklepu internetowego. Dla początkujących może być to spore wyzwanie – znacznie łatwiej będą miały osoby, które już prowadzą swój własny, krajowy sklep internetowy. Musimy zacząć przede wszystkim od stworzenia obcojęzycznej wersji naszego sklepu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której chcemy zaoferować jedynie wysyłkę towaru dla Polaków przebywających poza granicami Polski. Niemniej jednak myśląc o dalszym rozwoju, warto stworzyć przynajmniej anglojęzyczną wersję naszej strony internetowej. Należy również wdrożyć odpowiednie systemy płatności, które będą przyjazne klientom spoza granic kraju. Koniecznym będzie także nawiązanie współpracy z firmami kurierskimi oferującymi usługi przynajmniej na terenie Unii Europejskiej.