Życie potrafi zaskoczyć i z dnia na dzień może się zmienić nasza sytuacja.
Jest wiele czynników: zmiana pracy, nowy członek rodziny lub po prostu możemy nie być zadowoleni z mieszkania. I co teraz zrobić? Najważniejsze to fakt, że jest możliwe sprzedanie mieszkania z hipoteką.
- Pełny poradnik mieszkaniowy znajdziesz pod adresem: https://www.mieszkania.xyz/czy-mozna-sprzedac-mieszkanie-z-hipoteka/
Krok po kroku
Po pierwsze powinniśmy zasięgnąć informacji w banku gdzie mamy kredyt hipoteczny. Musimy się dowiedzieć czy bank umożliwia przedwczesną spłatę kredu. Niestety trzeba wziąć pod uwagę, że jeśli nie minęły 3 lata od kupna mieszkania będziemy musieli zapłacić prowizję. Ponieważ każdy bank oblicza to inaczej musimy się udać osobiście po informacje. Jeśli ostateczna decyzja zapadła i bez względu na konsekwencje musimy dokonać sprzedaży możemy działać.
Pamiętajmy, że w księdze wieczystej widnieje wpis banku, który udziela kredytu hipotecznego – to rodzaj zabezpieczenia. Gdy już odbierzemy dokument i informacją ile wynosi zadłużenie możemy przystąpić do ogłoszenia sprzedaży mieszkania. Ważne, aby na dokumencie z banku widniała dokładna kwota zadłużenia wraz z odsetkami oraz zaznaczone było, że bank wyraża zgodę na jednorazową spłatę kredytu przez kupującego. Dzięki tym informacją można obliczyć jaki będzie zysk ze sprzedaży mieszkania. Dobrze jest skorzystać z usług rzeczoznawcy, który określi wartość nieruchomości.
Po skompletowaniu dokumentów, tj. pism z banku oraz dokumentów od rzeczoznawcy możemy przystąpić do ogłoszenie sprzedaży mieszkania. Pojawiają się dwie opcje: sami wystawiamy ogłoszenie w lokalnej prasie oraz na stronie internetowej lub możemy skorzystać z usług profesjonalistów. Druga opcja wydaje się pewniejsza, ponieważ doświadczenie na rynku oraz dobra reklama to podstawa. Dobry przykład to strona https://sonarhome.pl gdzie możemy się rozeznać na rynku nieruchomości.
Umowa przedwstępna
Kiedy już zjawi się osoba zainteresowana kupnem mieszkania możemy zaproponować sporządzenie umowy przedwstępnej. Koniecznie musi zawierać następujące informacje: co jest sprzedawane, dane osób zawierających umowę, jaka jest kwota sprzedaży oraz zaliczki. Najlepiej spisać ją u notariusza.
Pamiętajmy o ważnym dokumencie jakim jest promesa, czyli zobowiązanie banku do wykreślenia swojego wpisu w księdze wieczystej. Jest ona ważna tylko przez 30 dni od daty wydania. Dlatego najlepiej starać się o nią dopiero w momencie gdy już jest kupiec zainteresowany mieszkaniem.
Następnie trzeba ustalić czy kupujący płaci gotówką czy bierze kredyt. W pierwszym wariancie kupujący pokrywa kredyt hipoteczny – wysyła pieniądze na konto banku, a pozostałą kwotę sprzedającemu. W drugim przypadku musimy czekać, aż kupujący otrzyma potwierdzenie o uzyskaniu kredytu.
Kiedy mamy już komplet potrzebnych dokumentów należy udać się do notariusza. Sporządzi on umowę sprzedaży oraz wnioskuje do sądu o zmiany wpisów w księdze wieczystej. Następnie kupujący składa w banku dokumenty, a ten z kolei wystawia zaświadczenie o spłacie zadłużenia. Jak widać nie jest to trudna sprawa do wykonania. Trzeba tylko trzymać się kolejności w jakiej następują po sobie etapy.
- Przeczytaj również: Księga wieczysta bez tajemnic