Lean management jest co raz bardziej popularną formą zarządzania dowolnym przedsiębiorstwem. Strategia ta ma za zadanie przynoszenie wysokich zysków przy jednoczesnym minimalnym wkładzie i zasobach. Czy takie rozwiązanie jest skuteczne i czy w ogóle jest to możliwe? O tym poniżej.
Podstawowe informacje o Lean management
Podstawą strategii lean management jest spełnianie potrzeb klientów, na które składa się między innymi najlepsza jakość produktów i usług oraz dostosowanie optymalnych ich kosztów. Ponadto, bardzo istotny jest tu krótki czas realizacji zamówień oraz stała dostępność wszelkich produktów lub usług. Takie nakierowanie działań na zaspokojenie wszelkich wymagań i oczekiwań klientów pozwala danej firmie zwiększyć swoje zyski nie ponosząc przy tym żadnych strat. Istotne są po prostu odpowiednio zorganizowane działania, a także procesy opierające się na talentach ludzi zajmujących się poszczególnymi czynnościami. Dodatkowo tak naprawdę strategia lean management jest możliwa do wdrożenia w każdej firmie bez względu na branżę czy tez wielkość przedsiębiorstwa.
Jak wdrożyć strategię Lean management?
Zmiany w organizacji danej firmy powinny być zawsze wprowadzane stopniowo. W przypadku systemu lean management bardzo ważne jest by nie pomijać żadnego z istotnych kroków. Opracowano nawet specjalny Model Transformacji Lean, który uwzględnia takie kwestie jak:
- zgodność oczekiwań firmy z zasadami lean management
- wprowadzenie zmian w postawie i myśleniu
- kształtowanie umiejętności zarządzania liderów
- rozwijanie umiejętności pracowników w kierunku nowych zasad
- usprawnianie różnych procesów
Powyższe czynności to najważniejsze aspekty, których nie może zabraknąć podczas wdrażania strategii lean management do każdej firmy i działalności. Bardzo ważne jest również skupienie działań na trzech najważniejszych kwestiach, które należy zmienić w firmie, a jest to:
- efektywność kosztowa – polega to na eliminacji marnotrawstwa czyli wszelkich czynności nie przynoszących wartości według klientów. Motywuje to jednocześnie pracowników do działania
- doskonalenie jakości – na podstawie zdobytej wiedzy i doświadczenia rozwiązuje się wszelkie problemy, które obniżają jakość usług lub produktów tak by osiągnąć maksymalnie wysoką jakość
- skrócenie do maksimum czasu realizacji – wyeliminowanie wszelkich przyczyn opóźnień realizacji zamówień pozwala uzyskać najkrótszy czas, który jest oczekiwany przez klientów
Lean management przynosi wiele korzyści każdej firmie, a przede wszystkim jest to wzrost sprzedaży, a co za tym idzie zysków. System jest, więc bardzo korzystny i wart wdrożenia. Więcej o lean management można przeczytać na stronie: https://lean.org.pl.